کاتب هزاره باور زمانه
                                                بنیاد بابه مزاری در ارو پا و امریکا بنیاد بابه مزاری در ارو پا و امریکا

    

                               اعلامیه بنیاد رهبر شهید بابه مزاری

در پیوند با هفتاد و هفتمین سالگرد درگذشت کاتب هزاره

  بنیاد رهبر شهید بابه مزاری ضمن اغاز فعالیت های فرهنگی خود در اروپا وامریکا، فرا رسیدن هفتاد و هفتمین سالگرد افول خورشید دنیای تفکر واندیشه، قامت بلند استواری وامانتداری کاتب هزاره را گرامی داشته، یاد شکوهمند وبا لنده او را به مردم و فرزندان وفادارش باز می سراییم. و برای حمایت وگسترش اندیشه های روشنگرو فراز مند کاتب هزاره، یا ران را به اندیشیدن بهتر برای شناسایی شخصیت وافکار ان زنده یاد فرا می خوانیم.امید است که با انسجام وهمیاری بیشتر،کاتب را انگونه که است شناخته و معرفی اش نماییم.

       باشد که کاتب هزاره جا یگاه مناسب خود را درمیان سروران وطلا یه داران تفکر واندیشه جهان باز یافته ،انچه که زیبنده ی نام ویاد کاتب است در اوراق تاریخ بیشتر از پیش بدرخشد. و از طرف دیگر در پر تواین اقدا مات فر هنگی است که اندیشمندان ،اهالی فر هنگ و تحقیق،میتوانند وا قعیتهای دیروز ومشکلات و شبکات عنکبوتی امروز حاکم در کشور ما را بهتر بشناسند.

      کاتب هزاره به باور بیشترین اندیشمندان وطن وازاد اندیشان جهان، اغاز پر درخشش یک اندیشه و روش جدید در افغانستان و منطقه است. تفکر و راه که دران حقیقت و سلامت نفس، استواری و امانتداری نسبت به حفظ حقوق وکرامت انسانها از یک طرف،ایستادگی در برابر حاکمان ستم پیشه و خلع سلاح کردن گشتار گران واز همه مهمتر اموزش راهها وشیوه های دفاع از حقیقت محکوم ورنج دیدگان مظلوم از طرف دیگر،ارزش ومعیار است.

      اصول و شیوه های مبارزه مسالمت امیز اما اساسی وبنیادی علیه نادانی، شهوت نژاد پرستی و خون خوارگی شا هان از روشهای پسندیده وشاهکار های دیگری است که سالها پیش از این توسط کاتب بزرگ ابتکار وبعنوان یک راه اساسی، معقول وشکست ناپذیر در تقابل وتعا مل با زور گویان درکشور ما پی ریزی گردید. این روش که در داخل قصر شاهان اغاز و ایجاد شد از موفق ترین راهها یی است که چهره مکارانه شا هان ستم باره را نسبت به مردم ، وطن واستقلا ل ان بر ملا و به تاریخ معرفی می نماید.

        کاتب هزاره با هوشمندی و دور نگری که از نبوغ سر شار و منحصر بفرد او حکایت دارد، برای جلو گیری از تحریف وتقلب مسایل تاریخی و اینکه مجر مان نتوانند منکر جنا یات ضد بشری خود شان شوند، ان دسته از نوشته ها یش را که درارتباط با کردار و رفتار شاهان است، به امضا و مهر خود انها هم رساند ه است.

      اری اموزه های کاتب هزاره خواندنی،اموختنی وپیاده کردنی است.کاتب هزاره نه تنها در تاریخ و تاریخ نویسی، فلسفه ،حکمت ،حقوق ،علوم دینی ،ریا ضیات وهنر خوش نویسی یک اموزگاردرد مند واگاه است که در میدان نیک اندیشی ونیک رفتاری ونیک ایستادگی و نیک زندگی کردن نیز الگو وایینه ی صافی وراستی است. اونیک می اندیشید و انگاه می نوشت. بدین دلیل است که امروزه کاتب هزاره ،بعنوان باور و اعتماد زمانه و نقطه ی اتکای تاریخ و مورخان بی غرض قرار گرفته است.وکهکشان اندیشه و منظومه مدون علمی وفکری او برای صا حبان فکر،ارزش خواندن و اندیشدن پیدا نموده است..

      کاتب هزاره در سخت ترین شرایط به ارمانهای انسانی،وطن، مردم وسر نوشت تاریخ وفرهنگ خود پشت نکرد.او در خطر ناکترین زمان ها که حاکمان زور گو ،خون مردم را چون سیل جاری می ساخت ،خود را سپر بلا گردان مردم ساخت ودر برابر وحشگری شاهان با مر دانگی وحکمت ازرنج مردم و سر نوشت تاریخی که بر انها تحمیل می شد، حمایت و دفاع نمود. ونگذاشت که خون بناحق ریخته شده ای انها در دل ریگزارهای ستم ،دستان ولبان امیر عبد الرحمن خان فرو رفته ،بدون نتیجه و ثمره ای بخشکد..

       اوجریان سیل ستم سوزخون مردم را برا ی ویران کردن کاخ های ستم و بر کندن ریشه های ظلم و تجاوز بدان سو هدایت نمود. او با این کار معجزه اسا یش قا تلان مردم را در محکمه ی ابدی تاریخ کشانید و خود بحیث داد خواه دل سوز و امین حقوق مردم با منطق قوی و اسناد انکار ناشدنی ،دوسیه سیاه شاهان سیه کار را به تلا وت وقرأت گرفت. او دا ستان های نا خوانده وقصه های عذاب ورنج جان کاه مردم را انچنان زیبا و خوانا نوشت که هر گز از ذهن و حافظه تاریخ پاک نخواهد شد.

     او موفق شده است که با جوهر قلم و خون دل خود سر نوشت قاتل و قتل عام شدگان مظلوم را بر اساس حقیقت وعدالت بنفع مردم تفییر بدهد.و با اسناد که به امضای قاتلان چون عبد الرحمن ،عبد القدوس خان ،فرهادخا ن ، صدها جانی و مجرم دیگر هم رسانید ه خود در بلندای کرسی دادخواهی،پیروز استوار وسازش نا پذیر ایستاده است. انگونه که اکنون هیچ کسی یارای رد کردن داد خواهی و ادعا های بر حق اورا ندارد.

       راستی اگر کاتب هزاره ،اندیشه و قلم شفا بخش ،شفافگر وشور انگیز او نمی بود ،بر سر تاریخ ومسایل تاریخی وطن ما چه می امد؟ اگر کاتب هزاره نبود دنیا و اندیشمندان جهان ،امروزه برای بررسی وخواندن دیروز ان سر زمین به کجا می رفتند و کدام سند معتبر و قابل قبول را مبنای کارشان قرار می دادند؟ اگر کاتب هزاره نمی بود این همه منابع فر هنگی وفکری که امروز در اختیار داریم چه کسی برای مردم وملت ما می افرید و ذخیره می نمود ؟روزی که منابع پایان پذیر چون نفت وگاز ،ذعال وزمرد ،لا جوردو...به پایان می رسید ،ما از کدام داشته های مان استفاده نموده و گپ می زدیم؟

        بنیاد رهبر شهید بابه مزاری ،با عنایت بدانچه که در بالا یاد اوری گردید، در پیوند با کاتب هزاره که بعنوان باور زمانه وپشتوانه بزرگ معنوی و ملی ما رخ نموده است ،پیام خود را عنوانی مردم مهربان خود و بنیادفرهنگی کاتب بدین قرار نشر می نماید.وبه رهروان اگاه مزاری و کاتب هزاره دوستانه یاد اور می شویم که وفای انسانی حکم می کند تا از داشته های فکری و فر هنگی مان که بعنوان پشتوانه های شگرف وماندگار زندگی وهویت ملی ما است، با سر بلندی نگهداری نموده،به جها نیان بشنا سانیم و نشر شان کنیم.

        نوشته ها وکتابهای کاتب هزاره از جمله ی این گوهر های تابناک و شاهکار های اندیشه بشری است که باید به نحوی حفظ ونشر گردد. در قدم اول انجام این وظیفه ملی و میهنی به دوش فرزندان سر افراز کاتب هزاره است تا با همت بلند و همیاری اگا هانه ی خود ها به چاپ و انتشار اثار و نوشته های ارزشمند کاتب بپر دازند واین مهم را به خوبی به فرجام بر سانند.

      بنیاد رهبر شهید بابه مزاری چاپ و نشر افکار واثار با به مزاری ، کاتب هزاره ودیگر اندیشمندان مردم را از وظایف اولیه ومهم خود دانسته وبا همکاری برا دران ویاران ،این هدف را اهسته اما پیوسته دنبال خواهد نمود.

      بنیاد بابه مزاری از دوستان می خواهد که با هما هنگی دوستانه ورفیقانه ،درکشورهای که حضور دارند افتخار چاپ یک عنوان از کتابهای کاتب هزاره و کتابهای در ارتباط با استاد مزاری را پذیرفته و به نشر ان اقدام نمایند. بنیاد در اماده کردن کتابهای که باید نشر وچاپ شود، هماهنگی و همکار خواهد نمود .

      ما از همه دو ستان ،بنیاد فرهنگی کاتب هزاره وهمچنین از خا نواده محترم کاتب می خواهیم ،در جهت فر ستادن اثار کاتب و کتابهای چاپ شده ایشان ما را در پیشبرد این مهم ملی یار ی نما یند، تا بتوانیم نوشته ها و کتا بهای ان متفکر وارسته را چاپ و یا تجدید چاپ نموده در دسترس همگان قرار بدهیم.

      در اخر باز هم سالگرد وفات کاتب هزاره را گرامی داشته به روان همیشه جاویدشان درود می فرستیم.

                                                    بنیاد بابه مزاری در ارو پا و امریکا

                                                                        ۲۴ ،۹، ۲۰۰۶

 

 


October 1st, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها